SEN W TEKSTACH KULTURY

 


 

1. Fascynuje, nurtuje ludzi od wieków. Sen. Czym jest? Odpoczynkiem, ale w różnych tekstach kultury opisano go także jako bramę do innych wymiarów. Do takich, w których czujemy się przyjemnie i nie chcemy z nich wracać do rzeczywistości, ale czasem też koszmarnych…

 

2. WAŻNE POJĘCIE - ONIRYZM

 

Oniryzm – to ukształtowanie utworu na wzór snu, według sennej poetyki. Związki przyczynowo-skutkowe są charakterystyczne dla konstrukcji snu czy też marzeń sennych z ich symbolicznymi znaczeniami, niejasnościami oraz otwartą kompozycją.

 

 

3. SNY W TEKSTACH KULTURY:

 

Biblia  - Pan Bóg przekazał Abrahamowi, ze da ziemię jego potomstwu,

- święty Józef dowiedział się od Anioła Pańskiego o dziecku Maryi z Ducha Świętego, a później o konieczności ucieczki do Egiptu.

 

„Tren VII” Jana Kochanowskiego – sen wieczny, nieprzespany – to śmierć – „Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany”

 

Dziady cz. III Adama Mickiewicza

Prolog: od słów „A sen?” do „mara wyobraźnią”), w którym scharakteryzowane są trzy teorie snu:  

- dwie skrytykowane - sen jako rodzaj wspomnienia o zdarzeniach przeżytych na jawie oraz sen jako „gra wyobraźni”

- i jedna akceptowana „życie duszy” jako autonomicznego bytu w czasie uśpienia ciała.

SEN SENATORA

Scena VI -  Senator jest człowiekiem okrutnym, fałszywym, prześladującym niewinnych dla własnych korzyści: wkupienia się w łaski cara, zysków materialnych albo pozbycia się niewygodnego świadka. Jego marzeniem jest kariera na dworze carskim. Koszmar, który aranżują diabły, ma być karą, dręczeniem duszy, jednak nie tak dotkliwym, by spowodować nawrócenie okrutnika, przed czym przestrzega Belzebub, jeden z naczelnych złych duchów demonologii chrześcijańskiej (imię z Wulgaty – ‘władca much, gnoju’).

 

Senne widzenie Senatora składa się z dwóch części zawierających zestawione kontrastowo postawy carskiej świty: uniżone ukłony, podziw i zazdrość – odwracanie się plecami, wzgarda i szyderstwa.

W obu częściach występuje ponadto ten sam motyw – śmierci, ale w innym znaczeniu. Gdy bohater napawa się hołdami tłumu, czuje się do tego stopnia spełniony, że mógłby umrzeć z rozkoszy (jest to jednak raczej wyolbrzymienie, które ma na celu podkreślić silne emocje - nie marzenie o śmierci w chwili świetności, ale… jeśli weźmiemy pod uwagę dalszy ciąg snu i charakter danej postaci – można również pokusić się o taką interpretację.)

Obrazy w "Widzeniu Senatora" oddają surrealistyczny charakter snu i męki śniącego i jednoznacznie oceniają Nowosilcowa negatywnie jako człowieka, który jest absolutnie zależny od łaski cara, w Dziadach – ziemskiego odpowiednika szatana

 

SEN EWY

Tu należy zwrócić uwagę  na postawę Ewy i charakter jej snu jako nagrody za dobrze przeżyty dzień, którego zwieńczeniem jest żarliwa modlitwa dowodząca czystości intencji, patriotyzmu i wrażliwości na krzywdę innych i na piękno poezji. Dziewczyna wyjątkowym współczuciem obdarza autora czytanych wcześniej poezji, czyli Konrada. Wstawiając się za nim u Matki Boskiej, tworzy szczególną więź.

 

Sen tu jest nagrodą za dobroć i patriotyzm dziewczyny, wyrażający się we współczuciu i żarliwej modlitwie za prześladowanych przez carat. Ewa, zanim zaśnie, przywołuje biblijną rzeź niewiniątek, porównując władcę Rosji do Heroda, który zamierzał zgładzić małego Jezusa. Podobnie car dąży do zagłady całego pokolenia młodych Polaków.

 

„Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego

 

Sny Rodiona można nazwać „życiem duszy”, ale w innym znaczeniu niż w Dziadach. 

Co mu się śniło?

 

SEN O ZAKATOWANIU KONIA

 

SEN O BICIU GOSPODYNI PRZEZ ZASTĘPCĘ KOMISARZA

 

SEN O NIEMIŻLIWOŚCI ZABICIA LICHWIARKI

 

SEN O ZAGŁADZIE ŚWIATA

 

 

Nie chodzi tu o kontakty ze światem nadprzyrodzonym, ale o ujawnianie się tego, co tkwiło w podświadomości bohatera – jego przeczuć, lęków, wyrzutów sumienia, wewnętrznego skłócenia spowodowanego konfliktem serca i rozumu. 

Sny są odbiciem napięcia psychicznego, silnych emocji przeżywanych na jawie, niemożliwych do opanowania. Służą charakterystyce pośredniej, pokazując ewolucję postaci.

Trzy pierwsze widzenia senne mają jednak nieco inny charakter niż czwarte – zbudowane są z motywów realistycznych (w dwu przypadkach bazują na elementach zaczerpniętych z pamięci bohatera), które zostają jednak wyolbrzymione, a nierzadko również przekształcone i zestawione w taki sposób, że wydają się absurdalne.

Raskolnikow występuje w nich w roli bohatera albo świadka zdarzeń i odczuwa charakterystyczną dla koszmaru sennego bezsilność, a siła intensywności jego przeżyć wzrasta wskutek zatarcia granicy snu i jawy.

Wszystkie sny wywołują nastrój grozy, a przez swoją obrazowość i  sugestywność stanowią łatwą do odczytania polemikę z teorią o  ludziach wyższych i niższych. 

Taki charakter ma w  sposób najwyraźniejszy wizja śniona na zesłaniu, zapowiadająca odrodzenie bohatera. Raskolnikow nie występuje tu wprawdzie jako osoba, ale widzi konsekwencje swojej koncepcji w skali masowej, ogólnoludzkiej. Sen ów jest też najbardziej niezwykły, fantastyczny i on jeden może być rozpatrywany nie tylko w kategoriach psychologicznych, lecz także jako przeżycie metafizyczne i wyraz łaski, którą Bóg obdarzył grzesznika.

Taką interpretację zdaje się sugerować symbolika czasu oraz fakt, że fizyczne cierpienie niejako przygotowało Raskolnikowa do sięgnięcia po przyniesioną przez Sonię Ewangelię, którą wcześniej położył pod poduszką, jakby w oczekiwaniu, aż dojrzeje w nim potrzeba tej lektury.

Można zauważyć, że porównywane koncepcje snu są odbiciem światopoglądu charakterystycznego dla obu epok i  odpowiadają cechom dwu różnych gatunków literackich: dramatu romantycznego i powieści realistycznej.

 

„Lalka” Bolesława Prusa –proroczy sen o upadku Wokulskiego z powodu panny Łęckiej miał Rzecki (ups!)

„Pochwała snów” Wisławy Szymborskiej – śniący może być wybitnym malarzem, „rozmawiać biegle po grecku”, potrafi latać. Nie ma dla niego rzeczy niemożliwych, w świecie marzeń wszystko się może zdarzyć.

 

„Sklepy cynamonowe” Brunona Schulza – przenikanie się jawy i snu; jego opowiadania to nie koszmar ani zły sen – to raczej poetyckie marzenie jak lot nad światem.

Utwór „Sen” Edyty Bartosiewicz

Film „Incepcja” reż. Christopher Nolan

 

 

Przedstawienia malarskie:

 



Salvador Dali, „Sen”

Vermeer van Delf, „Dziewczyna śpiąca przy stole”



 

 

 

 

 

 

 

 

 

Giorgone, „Śpiąca Wenus”







Stanisław Wyspiański, „Śpiący Mietek”



Vincent van Gogh, „Sjesta”



4. Funkcje, które można przypisywać snom w tekstach kultury są różnorodne.
 Mogą pojawiać się w nich postacie nadprzyrodzone, odpowiedniki dobra i zła: nagradzają człowieka lub karzą, stosownie do jego zasług lub win, stosują różne środki „wychowawcze” w celu nawrócenia kogoś zagubionego i walczą o jego duszę. Sny mogą odsłaniać także przed kimś przyszłe losy jednostek i zbiorowości.

 


Komentarze