Główny składnik już masz: tekst, w którym znajdziesz zdanie autora i popierające jego tezę argumenty!
Nie przejmuj się tym, że na początku nie rozumiesz tego, co przeczytałeś.
Nie jesteś teoretykiem literackim!
Teksty, z którymi możesz mieć do czynienia: historycznoliteracki, teoretycznoliteracki, krytycznoliteracki.
Wróć, przeczytaj raz jeszcze, zwróć uwagę na słowa klucze - one wyeksponują problem.
Już sam tytuł może Ci coś zasugerować, nie pomijaj go! Często jest funkcjonalny!
Czytaj także przypisy.
Próbuj przełożyć tekst na własny język. Nie bój się korzystać z dostępnego podczas egzaminu słownika. Jest do twojej dyspozycji, korzystaj z niego jeśli zajdzie taka potrzeba.
Szukaj stanowiska autora. Trzeba przecież postawić tezę, a dotyczyć będzie celu, dla którego autor napisał dany tekst.
Odczytaj sens kolejnych zdań i określ związki między nimi. Po zapoznaniu się z każdym akapitem podsumuj jego treść.
Koło każdego fragmentu twórz notatki, nazywaj akapity, podkreślaj ważne słowa.
Tłumacz sobie wszystko tak długo, aż to będzie zrozumiałe. Masz wiedzę merytoryczną?
Pisz, pisz, pisz! Grunt to zrozumienie tekstu, a później powinno pójść jak z płatka.
I tu uwaga: nie sugeruj się innymi maturzystami, którzy mogą szybciej niż Ty zabierać się do pisania. Każdy przecież ma swoje tempo. Nie porównuj się z innymi! Może ktoś pisze, ale niekoniecznie z sensem. Ty za to, jeśli więcej uwagi poświęcisz tekstowi i lepiej go zrozumiesz, masz większą szansę na dobrą pracę.
Czego tak naprawdę szukasz w tekście?
Tego, co jest ważne dla autora (teza) i dlaczego jest to tak ważne (argumenty).
Później musisz odwołać się do tego i zająć stanowisko w tej sprawie. Zgadasz się z nim czy nie?
Co musisz zatem zrobić?
- zaznaczyć główną myśl, tezę, ideę tekstu - to pomoże Ci w rozpoznaniu problemu podejmowanego przez autora,
- wskazać argumenty, którymi autor uzasadnił przyjętą tezę - będą pomocne, aby zreferować jego stanowisko,
- szukać przykładów, którymi zilustrowano wywód myślowy autora,
- zwrócić uwagę, do jakich wniosków dochodzi autor w zakończeniu artykułu, dzięki temu sformułujesz własną opinię na temat rozwiązania problemu przyjętego w tekście.
Wypowiedź argumentacyjna sprawdza również Waszą wiedzę na temat lektur. To właśnie do literatury powinieneś się odwołać, żeby przekonać do swojego spojrzenia na problem.
Ważne, żeby wszystkie przywołane teksty kultury pozostawały w ścisłym związku z tematem wypowiedzi. Wybierz takie, które pozwolą w pełni uzasadnić Twoje stanowisko wobec rozwiązania problemu przyjętego przez autora i trafnie zilustrują Twój wywód.
Pamiętaj, żeby odwoływać się do tekstów, które dobrze znasz. Nie będzie ryzyka popełnienia błędów rzeczowych.
Interpretację wzbogacisz kontekstami: filozoficznym, historycznym, społecznym czy też psychologicznym.
Możesz przeplatać wiedzę na temat literatury z Twoimi doświadczeniami!
Nie zapominaj o tym, że do dyspozycji masz BRUDNOPIS!
Zaplanuj swoją pracę!
Oto przykładowy schemat planu wypowiedzi argumentacyjnej:
Co należy powtórzyć przed maturą rozszerzoną?
- lekturki :),
- hasła epok literackich,
- tło historyczne,
- konwencje,
- aluzje literackie, biografie autorów.
Oby Wasze dania argumentacyjne były smaczne! :)
niedługo rozszerzona matura z polskiego, a to na pewno się przyda!!😁
OdpowiedzUsuń