"Iliada", czyli dzieło, które wciąż inspiruje, zadaje otwarte pytania,
zachęca do nowych odczytań
Jej autorstwo przypisuje się
Homerowi.
Przedstawia jeden z wątków wojny
trojańskiej będącej konfliktem między Troją (inaczej Ilionem – stąd tytuł
dzieła) a greckimi Achajami, który zaczął się od porwania Heleny przez
trojańskiego księcia Parysa.
Temat: gniew greckiego herosa
Achillesa – najpierw z powodu odebrania przez dowódcę Agamemnona jego branki
Bryzeidy, później z powodu śmierci ukochanego przyjaciela Patroklosa.
GATUNEK?
Iliada jest eposem!
Co na to wskazuje:
- to rozbudowany poemat, podzielony na księgi, pisany
heksametrem (heksametr sześciostopowy), wierszem - oddaje powagę sytuacji,
- mamy na początku INWOKACJĘ (jak w Panu Tadeuszu) - rozbudowaną
apostrofę, zwrot do muzy z prośbą o natchnienie,
- liczne epitety,
- rozbudowane porównania homeryckie (tarcza Achillesa),
- hiperbolizacje - uwznioślają nastrój eposu,
- epos zawsze ujmuje jakąś wspólnotę w momencie zwrotnym: pokonanie Troi jest momentem zwrotnym dla
Achajów i Trojan; koniec wielkiego trojańskiego
państwa-miasta (jak w Panu Tadeuszu – schyłek pewnej epoki),
- naprzemiennie występują sceny zbiorowe i indywidualne,
- paralelizm świata ludzi i bogów; przeplatają się losy walczących
i towarzyszących im bóstw, z których część stoi
po stronie Trojan, część Achajów Greków,
- Iliada jest pełna patosu, realizmu, wręcz naturalizmu i
uwydatnia się w walce Achillesa z Hektorem, w scenie walki, autor nie oszczędza
fizjologicznych szczegółów, mamy opis zabijania, męki, czytamy o ciałach, które
cierpią,
- narrator jest obiektywny i wszechwiedzący,
- retardacja –
opóźnienie, zbudowanie napięcia, wprowadzenie ważnych informacji, mamy
retrospekcje, powrót do wydarzeń sprzed akcji, które są koniecznym kontekstem żebyśmy
zrozumieli logiczny tok wydarzeń; mamy zapowiedzi tego, co się wydarzy,
- walczącym towarzyszy fatum i ono wyznacza przyszłe losy,
bohaterowie skazani są na swój los, niemiłosierny zresztą, który często bohaterowie
znają; Achilles również wie po co idzie
na wojnę, wie też, że to będzie kres jego bytowania „śmierć moja późna, jak żyć
będę i drugim Grekom radze powrócić do domu”
Ma w jakimś sensie wybór: mógłby żyć długo i szczęśliwie,
ale uwydatnia się patos – wybór losu, który daje nieśmiertelność po śmierci, w
pamięci potomnych.
Komentarze
Prześlij komentarz